flitsbezorging

Stilletjesaan hebben de zogeheten ‘flitsbezorgers’ ons land veroverd. Niet alleen in de Randstad, maar ook in Brabantse steden zoals Tilburg en Breda. Ik heb een aantal panden gespot waar nog net de naam ‘Gorillas’ of ‘Flink’ te lezen was. Na wat opzoekwerk kwam ik er al snel achter dat het om kleine magazijnen ging.

Nu besteld, over tien minuten in huis

Eten bestellen via Deliveroo of Thuisbezorgd is in één klik gebeurd. Je hebt het dan vaak binnen een uurtje in huis. Toch lijkt dat nu echt achterhaald. Het fenomeen ‘ultra-fast grocery delivery’ komt uit Berlijn, maar is binnen een mum van tijd overgewaaid naar Nederland. Het concept? Je bestelt boodschappen die na tien minuten bij je thuis worden bezorgd. Dat gebeurt door flitsbezorgers op een elektrische fiets, ook wel riders genoemd. Je bestelt via een app, betaalt slechts een paar euro bezorgkosten et voilà.

Snelheid en gemak

De consument wil snelheid. Vroeger betekende dat het een of het ander: wilde je snel, dan had je vaak mindere kwaliteit en andersom. Inmiddels vinden we het normaal dat alles binnen dezelfde dag wordt bezorgd, maar voor een lading verse boodschappen is dat net iets lastiger. Met de komst van deze startups krijgen de AH, Jumbo en andere spelers er geduchte concurrenten bij.

Toch vraag ik me af of we niet té gewend raken aan die snelheid. Dan spreek ik me vooral uit over het gemak en de tijdbesparing waar zulke startups op gebouwd zijn. Flitsbezorgers zitten tot nu toe alleen in de stad. De dichtstbijzijnde supermarkt is dan vaak praktisch om de hoek. Zelfs als je nog enkele minuten met de fiets of auto moet, dan kun je binnen tien minuten bij de kassa staan. Bovendien verruimen veel supermarkten hun openingstijden tot wel 22.00 uur, terwijl een Gorillas tot 23.00 uur open is. Is flitsbezorging dan écht nodig of zijn we gewoon oprecht luie wezens?

Keerzijde voor riders

Het kan natuurlijk altijd sneller en sneller. Daar valt niet over te twisten. Toch maakt flitsbezorging het voor ons te gemakkelijk om binnen te blijven. Voor de riders zelf lijkt het me geen pretje: mogen ze überhaupt wel naar de wc wanneer ze moeten? Hoe is het gesteld met hun veiligheid op straat als ze maar tien minuten hebben? Daar is weinig over bekend. In Duitsland waren er bijvoorbeeld veel klachten over de arbeidsomstandigheden.

Maak jij wel eens gebruik van flitsbezorging? Ik ben benieuwd naar jouw mening!

No responses yet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.